ThaiIand Ucap Tahniah Pada MaIaysia, Puji Cara MaIaysia Tangani C0VlD-19

Thailand semalam memuji kerajaan Malaysia berhubung pendekatan yang diambil bagi menangani pndemik C0VlD-19.

Mesej itu disampaikan oleh Perdana Menteri Thailand, Prayut Chan o-cha kepada rakan sejawatannya Tan Sri Muhyiddin Yassin melalui panggilan telefon semalam.

Jurucakap kerajaan Narumon Pinyosinwat berkata itu adalah kali pertama Prayut menghubungi rakan sejawatannya selepas Muhyiddin mengangkat svmpah jawatan sebagai Perdana Menteri ke-8 Malaysia.

Prayut membuat panggilan telefon itu pada 3.30 petang semalam (waktu tempatan), kata Narumon dalam kenyataan semalam.

Dalam perbualan itu, Prayut mengucapkan tahniah dan memuji Muhyiddin atas pengurusan yang baik dalam menangani pndemik C0VlD-19 di Malaysia yang merekodkan jumlah kumulatif jngkitan sebanyak 8,338 k3s dengan 118 kem@tian.

“Prayut berkata pendekatan Malaysia menerusi pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memainkan peranan penting dalam mengurangkan jngkitan di negara itu,” katanya menerusi laporan Bernama.

Prayut juga berterima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana mempermudahkan kepulangan warga Thailand yang bekerja di Malaysia serta memberi jaminan akan membantu dalam penghantaran pulang rakyat Malaysia yang berada di negara Gajah Putih tersebut menerusi semua saluran.

“Thailand akan meneruskan kerjasama yang sudah terjalin dalam semua dimensi, khususnya dalam menangani pndemik C0VlD-19 di sepanjang sempadan negara serta membantu kepulangan tenaga kerja,” ujarnya.

Dalam perbualan telefon itu Prayut turut mengundang Muhyiddin melawat Thailand pada masa yang bersesuaian bagi meningkatkan lagi kerjasama dua hala di antara kedua-dua negara.

Sumber : Bernama, OMM

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatViral

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*